Aktualności

kupno mieszkania gdzie zgłosić

Gdzie zgłosić kupno mieszkania?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Kupno mieszkania ogranicza się nie tylko do podpisania aktu oraz przekazania pieniędzy. Konieczne jest też dopełnienie wielu formalności, w tym zgłoszenie faktu nabycia nieruchomości w odpowiednich miejscach. Gdzie dokładnie należy to zrobić? Jakie formalności wiążą się z kupnem mieszkania?

Co trzeba załatwić po kupnie mieszkania?

Po kupnie mieszkania trzeba zająć się kilkoma kwestiami. Najważniejszy jest sam podatek. Jeśli nabywasz nieruchomość z rynku pierwotnego, nie obowiązuje Cię PCC. Sytuacja zmienia się w przypadku mieszkań z rynku wtórnego, kupowanych od osób prywatnych. Wówczas podatek jest odprowadzany podczas podpisywania aktu przeniesienia własności. Pokrywa go nabywca nieruchomości.

Opłacenie podatku to jednak nie wszystko. Jeśli zastanawiasz się, co trzeba zrobić po kupnie mieszkania, warto zainteresować się kwestią zgłoszenia tego faktu do odpowiednich instytucji. Jest tak w przypadku, kiedy część sumy zostaje pokryta przez kredyt hipoteczny. Istnieje opcja powierzenia tego obowiązku notariuszowi, ale jeśli ustanawiasz hipotekę samodzielnie, musisz zgłosić zakup do Urzędu Skarbowego. W przypadku kredytu hipotecznego trzeba też zapłacić podatek PCC. Na dopełnienie takich formalności masz 14 dni od daty zakupu mieszkania.

Opłata za ustanowienie hipoteki to niewielki koszt, w przypadku hipoteki kaucyjnej równy 19 zł, a zwykłej – 0,1% jej wartości. Informacje na temat rodzaju opłaty zwykle są dostępne w umowie podpisanej z bankiem, która dotyczy przyznania kredytu na zakup mieszkania.

Gdzie zgłosić kupno mieszkania?

Zgłoszenie zakupu mieszkania do Urzędu Skarbowego to tylko jeden z etapów, o których musisz pamiętać po nabyciu nieruchomości. Konieczne jest bowiem dostarczenie odpowiednich dokumentów również do urzędu miasta lub gminy, w zależności od tego, na jakim terenie mieszkasz. Na podstawie takiego zgłoszenia władze konkretnego obszaru będą wiedzieć, że zmieniła się osoba płacąca podatek od nieruchomości. Jeśli chcesz, możesz także przemeldować się podczas deklarowania własności danego mieszkania.

Zgłoszenie zakupu mieszkania do urzędu miasta zwykle można złożyć osobiście, pocztą lub drogą elektroniczną. Zdarza się jednak, że w danym miejscu nie ma możliwości załatwienia formalności całkowicie online. Po zgłoszeniu może zostać ustalona wysokość podatku od nieruchomości.

Co, jeśli nie zgłosisz kupna mieszkania?

Skoro wiesz już, gdzie zgłosić kupno mieszkania, warto zastanowić się nad konsekwencjami pominięcia tego kroku. Jest to obowiązek, dlatego warto pamiętać o niezbędnych formalnościach i terminach. W innym przypadku istnieje ryzyko poniesienia odpowiedzialności karnej lub skarbowej. Jest to bowiem strata dla Skarbu Państwa, a w razie kontroli nabywca mieszkania naraża się na poważne konsekwencje.

Formalności niezbędne po kupnie mieszkania

Po kupnie mieszkania trzeba zwykle pamiętać o wielu kwestiach. Zgłoszenie tego faktu do Urzędu Skarbowego i urzędów odpowiednich dla danej jednostki terytorialnej to tylko część zadań do zrealizowania po nabyciu nieruchomości. Ważne jest też sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego, przepisanie mediów oraz zmiana adresu do korespondencji. Warto sprawdzić, co trzeba załatwić po kupnie mieszkania jeszcze przed jego nabyciem. W ten sposób przygotujesz się do dopełnienia niezbędnych formalności odpowiednio wcześnie, oszczędzając czas i nerwy. Nie narazisz się także na możliwość przegapienia terminów, które w przypadku podatków i zgłoszeń są bezwzględne, a ich przekroczenie wiąże się z poważnymi karami.

Wiele formalności realizuje sam notariusz, który ustala wysokość podatku PCC i go odprowadza. Po zakupie mieszkania trzeba jednak samodzielnie pilnować poszczególnych terminów i dopełnić niezbędne formalności. Nieruchomość znajdująca się na terenie oddanym w użytkowanie wieczyste wymaga np. dodatkowego zgłoszenia do Zarządu Mienia Skarbu Państwa. Taki dokument można dostarczyć osobiście lub skorzystać z drogi elektronicznej, która ułatwia dopełnianie formalności związanych z zakupem mieszkania.

Zobacz więcej postów

kontakt

Chcesz zarezerwować mieszkanie, lub umówić się na wizytę? Masz jakieś pytania?